Completed Dissertations & Habilitations
Mahmoud Arghavan,
Representation of Iranian-American Identity in Novels (Dissertation)
Barbara Antoniazzi,
The Prostitution of Labour: Paradigms of Female Immigration in the Progressive Era (Dissertation)
Laura Bieger,
Ästhetik der Immersion. Heterotopische Bild-Räume in Las Vegas, Washington und der White City (Dissertation)
Laura Bieger,
The Poetics of Belonging (Habilitation)
Irina Bodrow,
Die Odysee der Neuen Amerikanischen Filmhelden (Dissertation)
Stefan L. Brandt,
Corpo-Realities. Cultural Self-Fashioning and the 'Spectacle of the Body' in the American 1950s" (Habilitation)
Stefan L. Brandt,
Reading as a Man: Zur Konstruktion von 'Männlichkeit' in der Literatur und Kultur der amerikanischen Jahrhundertwende (1890-1914)" (Dissertation)
Breitenwischer, Dustin:
Die Kunst dazwischen zu sein. Zur Verräumung und Entgrenzung ästhetischer Erfahrung in der amerikanischen Kunst des 20. und 21. Jahrhunderts (Dissertation)
Ulrich Brinkmann,
The Background of Tourism: Configurations of Place in Henry James (Dissertation)
Thomas Claviez,
Grenzfälle: Zum Verhältnis von Mythos und Ideologie im amerikanischen frontier myth (Dissertation)
Thomas Claviez,
(A)E(S)TH(ET)ICS: Moral Imagination from Uncle Tom's Cabin to House Made of Dawn (Habilitation)
Christof Decker,
Die Ambivalenz der filmischen Repräsentation: Explorationen des Privaten im amerikanischen Dokumentarfilm (Ernst-Reuter-Preis 1995 für herausragende Dissertationen)
Christof Decker,
Das soziale Melodrama in der amerikanischen Kultur. Modelle der Reformästhetik in Literatur und Film, 1840-1950 (Habilitation)
Arne Delfs,
"Rites of Assent" or "Acts of Dissent"? Aesthetic and Ideology in Sacvan Bercovitch and Stanley Cavell (Dissertation)
Gabriele Dietze,
Der Krieg der Geschlechter im amerikanischen Kriminalroman nach dem Vietnamkrieg (Dissertation)
Patricia Edema:
Macht der Bilder – Bildpolitik: Afrikanisch Amerikanische Fotografie im Zeichen des New Negro (1880-1920) (Dissertation)
Daniel Egloff,
Digitale Demokratie: Mythos oder Realität? Auf den Spuren der demokratischen Aspekte des Internets und der Computerkultur? (Dissertation)
Jasmin Fischer,
Die Renaissance der Zivilreligion in den USA: Wie der 11. September 2001 die nationale Identität einer Nation kristallisierte (Dissertation)
Friederike Greul,
Marilyn Monroe – Zwischen Selbstinszenierung und Provokation. Eine Analyse vier ausgewählter Biographien (Dissertation
Verena Grünefeld,
Entertaining America – Wirklichkeitsdarstellungen im Dokumentarfilm von Michael Moore (Dissertation)
Silke Hackenesch,
Chocolate as a racial signifier: A cultural history (Dissertation)
Susanne Hamscha,
The Fiction of America: Performing the Cultural Imaginary in American Literature and Culture (Dissertation)
Julian Hanich,
The Paradox of Fear. On the Pleasures of a Strong Cinematic Emotion (Dissertation)
Ulla Haselstein,
Poetik der Gabe. Kulturberührung im literarischen Text (Habilitation)
Ida Marie Sofie Helland Jahr,
American Theories: Approaches to American Studies in Non-America (Dissertation)
Henneberg, Julian:
Imagining Embodiment: Mind-Body Relations in Contemporary American Literature (Dissertation)
Köberlein, Aviva:
(De-)Faultlines: Privacy, Poverty and Whiteness in Contemporary British American Film (Dissertation)
Cornelie Kunkat,
Sidney Hook – Ein Leben im Spannungsverhältnis von Marxismus und Pragmatismus (Dissertation)
Sieglinde Lemke,
Reconsidering Modernism: Cultural Hybridity and American Art in the Early Twentieth Century (Dissertation).
Sieglinde Lemke,
The Enigma of the Vernacular: The Vernacular Tradition in American Literature Exemplified by Adventures of Huckleberry Finn, Their Eyes Were Watching God, and So Far From God (Habilitation)
Longolius, Sonja:
Who is the Mysterious Other: Coming to Terms with the Author in the Works of Calle, Auster, Breitz and Foer (Dissertation)
Frank Mehring:
The Democratic Gap: Transcultural Confrontations of German Immigrants and the Promise of American Democracy (Habilitation)
Meinel, Dietmar:
Exceptional Aesthetics - Reconsidering Aesthetic Experience in the (New) American Exceptionalism of Pixar Films (Dissertation)
Susann Park:
Consuming Identity - Challenges and Implications of an Americanization of Global Fashion (Dissertation)
Susanne Pettelkau,
'Go tell Mankind, that there are Devils and Witches' – ein Vergleich von Hexenverfolgung und Hexenprozessen in Deutschland, England und in den neuenglischen Kolonien der frühen Neuzeit (Dissertation)
Bianca Piper,
Kulturanalyse des Katastrophenfilms (Dissertation)
Christoph Raetzsch,
The Journalistic Practice: A Comparative Approach to the Social Function of News Media (Dissertation)
Rebekka Reinhard,
Perspektiven des postanalytischen und dekonstruktivistischen Antifoundationalism: Eine Rekonstruktion der Entstehung ethisch-politischer Theoriebildung aus der Sinnkomplexion sprachlicher Akte (Dissertation)
Robbins, Ben:
The Female Figure in the Novels and Screenplays of William Faulkner (Dissertation)
Horst Jörgen Rutsch,
Melville's Democratic Poetics. Self-Representation in Moby-Dick and Pierre (Dissertation)
Sonja Schillings,
Pirate without a Face. Contemporary U.S. Constructions of Somali Pirates
Simon Schleusener,
Kulturelle Komplexität: Gilles Deleuze und die Kulturtheorie der American Studies" (Dissertation)
Katrin Schwenk,
'The Literary Is the Political': Stationen der literarischen Kanondebatte in Amerika (Dissertation)
Maria Slowinska,
Aesthetics or Commerce? Art in American Culture (Dissertation)
Hannah Spahn,
'Time will outlive this evil also'. Jefferson, Slavery, and the Problem of Temporality (Dissertation)
Jörg Sternagel,
Methodische Schauspielkunst und Amerikanisches Kino (Dissertation)
Ali Taghizadeh,
The Grammar of Literature in the Fiction of Henry James: A Structuralist Approach (Dissertation)
Ahu Tanrisever,
Men and Masculinities in US American Fiction and Film after 9/11 (Dissertation)
Timo Tonassi,
Representations of Illegal Aliens. Deconstructing American Nativism in the 21st Century (Dissertation)
Kirsten Twelbeck,
'No Korean is whole - whereever he or she may be': Die textuelle Konstruktion von Korean America seit 1965 (Dissertation)
Johannes Völz,
Transcendental Resistance. The New Americanists and Emerson's Challenge (Dissertation)
Michael Wachholz,
Entgrenzung der Geschichte: Eine Untersuchung zum geschichtlichen Denken der amerikanischen Postmoderne (Dissertation)
Nathalie Weidenfeld,
Alien Abduction Narratives als moderne Erscheinungsform puritanischer Kultur; Kontinuitäten und Diskontinuitäten (Dissertation)
Frank Wilker:
Race, Memory and Imagery in American Narratives of the Middle Passage (Dissertation)
Florian Zappe,
Aspekte des Transgressiven im Werk von Kathy Acker (Dissertation)
Tiziana Zugaro-Merimi,
Heroic Hybridity: African American Pop Culture in the 1990s (Dissertation)