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Prof. Dr. Stefanie Müller

Stefanie Müller

Professor/in

Adresse
Raum 218

Sprechstunde

Sprechzeiten:

Dienstag: 16:00-17:00 Uhr

Anmeldung über:

https://calendly.com/stefanie-mueller-fu-berlin

Academic Appointments

2024

John F. Kennedy-Institute of the Freie Universitaet Berlin, Full Professor and Chair, North American Literature.

 

2022

Guest professorship at the Jakob-Fugger-Center, Augsburg.

 

2018-2020

Deputy Chair of American Studies (W3, Vertretungsprofessur) at Westfaelische Wilhelms-University, Muenster.

 

2017-2018

Visiting Fellow (AvH Foundation), John-F.-Kennedy-Institute, Freie Universität, Berlin.

 

2016-2017

Assistant Professor (Wiss. Mitarbeiterin), Institute for English and American Studies, Goethe-University, Frankfurt am Main.

 

2014-2016

Feodor Lynen Fellow (AvH Foundation), English Department, University of California, Irvine, CA.

 

2010-2011

Visiting Fellow, African American Studies Department, Harvard University, Cambridge, MA.

 

2007-2014

Assistant Professor (Wiss. Mitarbeiterin), Institute for English and American Studies, Goethe-Universität, Frankfurt am Main.

 

Academic Degrees

 

2018

Habilitation in American Studies, Goethe-Universität, Frankfurt am Main.

The Corporation in the American Imagination, 1819-1904 (post-doctoral thesis)

 

2011

Dr. phil. in American Studies, Goethe- Universität, Frankfurt am Main.

The Presence of the Past in the Novels of Toni Morrison

 

2000-2006

Magister Artium in American and English Studies, Goethe- Universität, Frankfurt am Main.

 

Fellowships, Awards, Grants (selection)

 

2020   

Volkswagen Symposia Grant (with PD Dr. Simone Knewitz) for Symposium “Corporations, Communities, Crowds: The Aesthetics of Collective Agency in 21st Century Culture,” Volkswagen Foundation, Hannover.

 

2019   

Best Article Award 2017 for special issue of Amerikastudien/American Studies (with Dr. Birte Christ), German Association for American Studies.

 

2017   

Return Fellowship for Feodor Lynen Fellows, Alexander von Humboldt Foundation, Bonn.

 

2015   

Finalist of “The Toni Morrison Society Book Prize 2012-2015.”

 

2014-2016

Feodor Lynen Fellowship, Humboldt Foundation, Bonn.

 

 

University Service (Selection)

 

2018-2020      Professorial member of the Executive Board of the English Department, WWU Muenster.

2013-2014     

Women’s Representative, Dpt. for English and American Studies, Frankfurt am Main.

 

2011- 2014

Coordinator for the design and implementation of the American Studies MA-program, Dpt. for English and American Studies, Frankfurt am Main.

           

2008-2012

Elected member, Executive Board, Dpt. for English and American Studies, Frankfurt am Main.

 

2009-2010

Elected member, Executive Board, Faculty of Modern Languages, Frankfurt am Main.

 

Lehre am JFKI

Wintersemester 2024/25

Bachelor/Master Kurs: The American Renaissance Reconsidered, Mi: 8.00-10:00, R340

Master Kurs: The Affects of Climate Change, Do:10:00-12:00, R201

Master Kurs: History and Memory in 20th and 21st Century African American Literature, Do: 8:00-10:00, R319

Bachelor Kurs, B.A. Colloquium Literature/Culture, Di:14:00-16:00, R340

Scale in Environmental Literatures

In meinem Projekt zur Klimakrise in nordamerikanischer Literatur und Medien geht es um die narrativen und formalästhetischen Möglichkeiten unterschiedlicher Genres dafür, die Klimakrise erfahrbar zu machen, im Besonderen im Hinblick auf ihre zeitlichen und räumlichen Maßstäbe („scale“). Es widmet sich damit auch Fragen der Umweltgerechtigkeit und der Wandlung von Genre-Traditionen und -Konzepten. Ein besonderes Augenmerk des Projekts liegt auf der Bedeutung und der Erzählbarkeit der Maßstäbe des Klimawandels, womit in der bisherigen Forschung fast ausschließlich besonders große (Raum) und besonders lange Maßstäbe (Zeit), sowie teilweise auch Kollektivität gemeint sind. Während das Projekt an diese Forschung anknüpft, erweitert es auch in dieser Hinsicht den Forschungshorizont und versteht „scale“ ebenfalls als bedeutsame Kategorie, wo es um das Erzählen individueller und lokaler Wahrnehmungen und Erfahrungen des Klimawandels, bzw. sogar um die Bedingungen der Wahrnehmung selbst geht.

The Legal Grounds of Contemporary Indigenous and Native American Poetry

In den vergangenen Jahren haben indigene Proteste einer breiteren Öffentlichkeit in den USA und Kanada die Tatsache bewusst gemacht, dass Siedlerkolonialismus ein in Nordamerika andauerndes Phänomen ist. Was die „Idle No More“-Bewegung in Kanada und die Proteste gegen die „Dakota Access Pipeline“ und das „Thirty-Meter“ Teleskop auf dem Mauna Kea in den Vereinigten Staaten gemeinsam hatten, war, dass ihre Kämpfe zum Schutz indigener Gebiete im Grundsatz Kämpfe zur Verteidigung indigener Souveränität waren. Auch wenn sie in den populären Medien häufig primär als Kämpfe für Umweltgerechtigkeit dargestellt wurden, standen darin die Rechte der amerikanischen Ureinwohner, der First Nations und der hawaiianischen Ureinwohner auf Land und auf Selbstbestimmung auf dem Spiel. In diesem Projekt untersuche ich diesen Zusammenhang zwischen Land und Selbstbestimmung in zeitgenössischer Lyrik und anhand der Auseinandersetzung der Lyrik mit dem Recht. Die rechtlichen Grundlagen meines Titels beziehen sich somit auf Land in einem materiellen und symbolischen Sinne: Sie beziehen sich auf Land als mehr als territoriale Basis für den „kollektiven Fortbestand“ der Ureinwohner und als solchen als Ort der Souveränität als gelebte Erfahrung und alltägliche Praxis (Whyte); und sie beziehen sich auf Land als Objekt eines siedlerkolonialistischen Rechtsrahmens, dessen Reduzierung von Land auf Eigentum und Territorium diskursiv die Möglichkeit von „Land als sinnstiftenden Prozess“ und als solchem als Grundlage für „kulturelle und intellektuelle Souveränität“ ausschließt (Goeman). Ich behaupte, dass beide Sinne für das Verständnis des Umgangs zeitgenössischer indigener und indianischer Poesie mit Land relevant sind und dass Lyrik durch die Erforschung von Land und Selbstbestimmung auf diese Weise letztlich auch zur Indigenisierung der lyrischen Konventionen der Natur beiträgt Poesie in den USA.

 

Model/ling Collectives

Der Forschungsschwerpunkt ist in den Economic Humanities verortet und baut auf meinen bisherigen Arbeiten zu Körperschaften, Corporate Storytelling und Modellierung im ökonomischen Diskurs auf. Es geht hier um eine literaturwissenschaftliche Erschließung des Modellierungsbegriffs, wie er in der Wirtschaftstheorie verwendet wird, und um eine Untersuchung der literarischen Modellierung von Kollektiven und kollektiver Handlungsfähigkeit. Das Projekt knüpft damit teilweise an Fragen an, die auch in meinem Projekt zur Klimakrise und in meinem Projekt zu Staatsbürgerschaft untersucht werden, insbesondere Fragen von Darstellbarkeit/Erzählbarkeit und der Funktion ästhetischer Formen in nicht-literarischen Genres. In diesem Sinne plane ich auch eine literaturtheoretische Auseinandersetzung mit dem Konzept „scenario thinking“, das gerade im ökologischen Diskurs der letzten Jahre eine immer zentralere Rolle eingenommen hat.

 

a. Monographs

The Corporation in the Nineteenth-Century American Imagination. Edinburgh University Press, 2023.

The Presence of the Past in the Novels of Toni Morrison. Universitätsverlag

Winter, 2013.

 

b. Edited Volumes

The Aesthetics of Collective Agency: Corporations, Communities and Crowds in the Twenty-First Century. Co-edited with Simone Knewitz. Transcript Verlag (in preparation).

Reading the Social in American Studies. Co-edited with Astrid Franke and Katja Sarkowsky. Palgrave Macmillan, 2022.

Financial Times: Competing Temporalities in the Age of Financial Capitalism. Co-edited with Christian Kloeckner. Special Issue. Finance & Society, 4.1 (2018).

Poetry and Law. Co-edited with Birte Christ. Amerikastudien/American Studies: A Quarterly. Special Issue. 62.2 (Summer 2017).

Violence and Open Spaces: The Subversion of Boundaries and the Transformation of the Western Genre. Co-edited with Christa Buschendorf and Katja Sarkowsky. Universitätsverlag Winter, 2017.

 

c. Articles

“Sketches of Salt-Water Poetry: Herman Melville’s ‘The Encantadas, or The Enchanted Isles.’” ASNEL Papers. (forthcoming)

“Citizenship and the Posthuman Corporation in US Poetry.” Interconnections: Journal of Posthumanism, Special Issue Posthuman Economies: Literary and Cultural Perspectives, Vol. 2 No.1, (Spring 2023), 10-23.

“Archipelagic Aesthetics in Craig Santos Perez’ from unincorporated territory,” Journal of New Zealand and Pacific Studies (10.2, January 2023).

“Legal and Poetic Figurations of Wholeness in from unincorporated territory and the Insular Cases.” Symbolism: An International Annual of Critical Aesthetics. Ed. Franziska Quabeck. Special Issue “Law and Literature,” 20 (2021). (doi.org/10.1515/9783110756456-006)

“A Connexionist Bartleby? A Melvillean Reading of Luc Boltanski’s and Éve Chiapello’s The Spirit of the New Capitalism.” Frank Kelleter and Alexander Starre, eds. Culture2: Key Works for the 21st Century. Transcript Verlag, 2022. (doi.org/10.14361/9783839457870-015)

“’No more little boxes’ – Poetic Positionings in the Literary Field” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik, 69.1 (2021): 91-104. (https://doi.org/10.1515/zaa-2020-2031)

“‘To Be Reckoned in the Gross’: Corporate Storytelling and Quantified Selves in Joshua Ferris’ Then We Came to the End.” Laboring Bodies and the Quantified Self. Regina Schober and Ulf Reichardt, eds. Bielefeld: Transcript, 2020. 61-80. (doi.org/10.14361/9783839449219-004)

“The Silence of the Soulless Corporation: Corporate Agency in James Fenimore Cooper’s The Bravo.” Law & Literature (2020) (doi.org/10.1080/1535685X.2020.1754022)

“Financial Times: Competing Temporalities in the Age of Financial Capitalism. An Introduction.” (co-authored with Christian Kloeckner). Financial Times: Competing Temporalities in the Age of Financial Capitalism. Co-edited with Christian Kloeckner. Special Issue. Finance & Society, 4.1 (2018): 1-14.

“An Aesthetics of Resolution and the Figure of the Renegade: A Conversation.” Interview with Gerald Nestler (with Christian Kloeckner). Financial Times: Competing Temporalities in the Age of Financial Capitalism. Co-edited with Christian Kloeckner. Special Issue. Finance & Society, 4.1 (2018): 126-43.

“Black Women’s Business: Female Entrepreneurship and Economic Agency in Toni Morrison’s God Help the Child.” Power Relations in Black Lives: Reading African American Literature and Culture with Bourdieu and Elias. Christa Buschendorf, ed. Bielefeld: Transcript, 2018. 145-165.

“Exceeding Determinacy in the Language of Personhood: Citizens United, Corporations, and the Poetry of Timothy Donnelly and Thomas Sayers Ellis.” Poetry and Law. Birte Christ und Stefanie Mueller, eds. Amerikastudien/American Studies: A Quarterly. Special Issue. 62.2. Summer 2017. 301-322.

“Towards a Legal Poetics.” (Introduction, co-authored) Poetry and Law. Birte Christ und Stefanie Mueller, eds. Amerikastudien/American Studies: A Quarterly. Special Issue. 62.2. Summer 2017. 149-168.

“National and Economic Incorporation in HBO’s Deadwood.” Christa Buschendorf, Stefanie Mueller and Katja Sarkowsky, eds. Violence and Open Spaces: The Subversion of Boundaries and the Transformation of the Western Genre. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2017. 167-186.

“Violence and Space in the Post-Western.” (Introduction, co-authored) Christa Buschendorf, Stefanie Mueller and Katja Sarkowsky, eds. Violence and Open Spaces: The Subversion of Boundaries and the Transformation of the Western Genre. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2017. 7-30.

“State, Law, and Violence in Charles Chesnutt’s The Marrow of Tradition.” Southern Studies: An Interdisciplinary Journal of the South, 24.1 (2017): 51-75.

House of Lies and the Management of Emotions.” Sieglinde Lemke and Wibke Schniedermann, eds. Class Divisions in Serial Television. London: Palgrave Macmillan, 2016. 143-158.

“’A man is whatever room he’s in’ – Identity, Home, and Nostalgia in AMC’s Mad Men.” Caroline Rosenthal, Stefanie Schäfer, eds. Fake Identity? The Impostor Narrative in North American Culture. Campus Verlag, 2014. 192-209.

“’Standing Up To Words’ – Writing and Resistance in Toni Morrison’s A Mercy.” Black Studies Papers (May 2014): n.p.

“Corporate Power and the Public Good in Sloan Wilson’s The Man in the Gray Flannel Suit.” COPAS Vol. 14, 2013: n.p.

“The State Nobility? The Power of the Academic Elite in Donna Tartt’s The Secret History.” Laurenz Volkmann, ed. Education and the USA. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2011.133-141.

 

d. Reviews

“Book Review: Nan Goodman and Simon Stern, eds. The Routledge Research Companion to Law and Humanities in Nineteenth-Century AmericaAmerikastudien/American Studies (forthcoming).

“Book Review: Johannes Riquet, The Aesthetics of Island Space.” Symbolism 2020. https://doi.org/10.1515/9783110716962-015

“Book Review: Stephanie Li, Playing in the Dark.” ZAA - Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 65.2 (2017): n.p.

“Book review: Anne Mihan, Undoing Difference?” ANGLIA 132/4 (2014): n.p.